Titel: Kermistransport door de jaren heen
Auteur: Marcel van der Sluis
ISBN: 9789059611702
Uitgeverij: De Alk bv ©2016 - www.alk.nl
Omvang: 224 pagina's, A-4 formaat, gebonden in harde kaft
Illustraties: ruim 700, meest in kleur

Na de succesvolle ontvangst van het eerste boek over kermistransport besloot auteur Marcel van der Sluis een tweede deel te maken. Met hulp van vele fotografen, waaronder ook uw recensent zag Marcel kans een groot archief op te bouwen van kermisfoto's, waaronder naast transportvoertuigen ook de overige zaken rondom kermissen, zoals de attracties, kassawagens, gebakkramen, generatorwagens, middenbouwwagens en aanhangers. Om herhaling te voorkomen is ervoor gekozen om in hoofdstuk 1 beknopt de geschiedenis van het kermistransport te beschrijven. Naast het vervoer over de weg wordt hier ook het vervoer over water en per spoor besproken, hetgeen leuke beelden oplevert.

Hoewel de sfeer rondom kermissen en circussen altijd al tot de verbeelding spreekt maakt het boek eens en te meer duidelijk wat er allemaal komt kijken voordat het publiek in een attractie kan stappen. Het boek belicht de reis er naartoe met de bijbehorende logistiek, het manoeuvreren met de grote voertuigen, het op de kop nemen van de wagens om deze op de juiste plek te krijgen, het vervolgens stallen van de transportmiddelen en het opbouwen van de attractie waarbij vooral het reuzenrad extra arbeidsintensief is, zo leert het boek.

Ook bij het wonen op de kermis wordt stilgestaan. In hoofdstuk 10 zien we een aantal fraaie woonwagens, vaak in Pipo-uitvoering maar ook soms compleet gestroomlijnd, en dat al in de jaren 30. Ook krijgen we een kijkje in de knusse woonwagens waarbij vaak gebruik werd gemaakt van een zogenaamde koekoek voor meer daglicht.

Net als in deel 1 wordt het boek afgewisseld met afdrukken van toegangsbewijzen, kaartjes, ritmunten, cabinetekeningen en folders van de betreffende vrachtwagens. Daarnaast is ook gedacht aan reclame-uitingen en advertenties waar het materieel te koop wordt aangeboden. Dit alles maakt het boek zeer compleet, aan werkelijk alles is gedacht, het boek vermeldt zelfs een aantal voormalige kermistrucks die voor het nageslacht werden bewaard na een grondige restauratie. Ook aan miniatuur-kermisvoertuigen wordt een podium geboden.

Het grootste deel van het boek wordt echter in beslag genomen door de vele vrachtwagens die de exploitanten door de jaren heen hebben gebruikt om hun attracties te vervoeren. Dat begon natuurlijk met oud legermateriaal, beschikbaar vanuit legerdumps zoals de bekende GMC, maar later door het groeien van de welvaart kwam er zwaarder materiaal beschikbaar zoals de onverwoestbare DAF, waarbij de DAF 2600 de populairste truck was. Ook zag men veel Volvo's, Scania's en Mercedessen verschijnen. Uiteraard mag ook de DAF DO niet onvermeld blijven, maar deze kreeg in deel 1 al de nodige aandacht.

Naast de voorspelbare, bovengenoemde merken, kwamen ook minder bekende vrachtwagens in beeld, zoals Austin, Hanomag MAN en Bussing, maar in mindere mate. De vrachtwagens hadden bij aankoop al veel kilometers gemaakt in het transport op lange afstand en werden door de kermisexploitanten vaak op creatieve wijze verbouwd. In het boek zijn hiervan vele voorbeelden te vinden.

Het zal de lezer niet verbazen dat de zwaar beladen vrachtwagens met hun geringe motorvermogen, dubbelklutsen en afwezige stuurbekrachtiging geen tempo konden maken. Dat kon in die jaren ook wel vanwege de matige snelheid van het toenmalige wegverkeer. In de huidige tijd is dit materieel niet meer geschikt, en zo zien we gaandeweg het boek de oldtimers vervangen worden door stoere DAF's 95, dikke Scania's vaak met Top Line slaapcabine en sterke Volvo's.

Het moge duidelijk zijn dat deel 2 van kermistransporten zeker geen herhaling van deel 1 is geworden, maar dankzij de tomeloze inzet van Marcel een waardige opvolger. Ter illustratie treft u bij deze recensie nog wat foto's die niet in het boek staan (ik heb er wel een aantal voor geleverd), maar als extraatje bij dit artikel.

Foto's uit de eigen collectie van Ruurd Berendes

Mercedes, Leeghwaterstraat Den Haag, 15-04-1990

Austin in Leiden, 11-06-1982