Kermistransport door de jaren heen

Titel: Kermistransport door de jaren heen boek
Auteur: Marcel van der Sluis
ISBN: 9789060133484
Uitgeverij: De Alk bv ©2014 - www.alk.nl
Omvang: 176 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ± 560, de meesten in kleur
Prijs: € 29,90

 

Op 7 juni 2014 werd op de kermis van Drunen een nieuw boek van de Alk gepresenteerd 'Kermistransport door de jaren heen'. Eindelijk is er een boek verschenen over het transport van de kermisattracties door de jaren heen. De auteur van het boek Marcel van der Sluis, die in 1982 als klein mannetje zijn eerste foto's maakte, kreeg het eerste exemplaar uitgereikt in het Mega Lunapark Cake Walk van de familie Reemer. Deze zijn al vele jaren kermisexploitant en bezitten zelf een indrukwekkend wagenpark. Hierna werd een aantal medewerkers aan het boek in het zonnetje gezet. Ook uw recensent leverde foto's voor het boek en kreeg een exemplaar mee naar huis. Hieronder de bespreking.

De kermis, het reizende pretpark, is al sinds mensenheugenis een bron van vermaak voor veel mensen. Van veel families zijn al meerdere generaties werkzaam in de branche. Al ruim voor het spektakel losgaat kan het transport en de logistiek eromheen rekenen op veel belangstelling. In de vroegere jaren was het een heel spektakel als de kermiswagens aankwamen en de opbouw begon. Veel attracties moesten volledig met de hand worden opgebouwd en weer afgebroken. In de meeste plaatsen stonden de vrachtwagens, pakwagens en woonwagens bij het kermisterrein. De opbouw en het afbouwen duurde langer dan nu het geval is.


De locatie van de kermis was vroeger gemiddeld ruim een week het domein van de kermismensen. Velen zullen zich herinneren hoe je langs de vrachtwagens en pakwagens moest lopen om het kermisterrein op te kunnen. De geparkeerde wagens met hun fraaie kleuren gaven samen met de woonwagens rondom het terrein een hele aparte sfeer. De exploitanten maakten hierbij meestal gebruik van verouderde, afgedankte vrachtwagens die een aanzuigende werking hadden op de, in vrachtauto's geïnteresseerde jeugd, zoals auteur Marcel van de Sluis, en uw redacteur. Hierdoor zijn er door de jaren heen vele foto's gemaakt van het transport en deze foto's zijn goed bewaard door de vele liefhebbers.

Na afloop van de kermis werd de zaak in recordtijd afgebroken. Immers, een dag niet draaien is een dag geen inkomsten. Inmiddels is er veel veranderd. Op de huidige kermis zijn slimme klapconstructies in gebruik. Vloeren worden neergelegd terwijl de attractie hydraulisch wordt opgekrikt en de vrachtwagens hebben meer comfort. De exploitanten verblijven in luxe salonwagens en de transportmiddelen hebben meer vermogen.

In het eerste hoofdstuk zien we hoe het allemaal begon. Het boek leert ons dat veel kermismateriaal, zoals de luchtschommel, de parachutemolen en de stoomcarrousel werd vervoerd met paard en wagen of per schip. Ook werd gebruik gemaakt van treinwagons. Schitterende zwart-wit beelden, zoals een overzichtsfoto van kermisopbouw aan de Grote Markt in Groningen in 1929 verluchtigen het hoofdstuk.

De eerste vrachtwagens verschijnen na de 1e wereldoorlog op de kermis, en uiteraard praten we dan vaak over afgedankt legermaterieel. Denk hierbij aan de F.W.D en de Minerva, ook wel bekend als het eerste busmerk bij de H.T.M. De jaren '50 kenmerken zich door het gebruik van de REO, GMC, Crossley en Diamond. De jaren '60 was een mooie periode voor de vrachtwagenhistorie. De vele merken breidden hun modellen steeds verder uit, hierbij gesteund door de toenemende welvaart. De trucks die in deze jaren verschenen hebben in de jaren 70 tot 90 het gezicht bepaald van het kermisvervoer. Veel grote bedrijven als V&D, P.T.T. en van Gend en Loos hadden indrukwekkende voertuigen, die veelal op kermissen hun tweede leven begonnen. In deze hoofdstukken nog voornamelijk zwart-wit foto's.

Van de jaren '70 is veel fotomaterieel aanwezig. We gaan nu ook over op kleur en zien veel mooie combinaties voorbijkomen, zoals de 'boze' Daf, de M.A.N. diesels, Scania' s, Mercedessen en Volvo's. Vaak ook voormalige verhuiswagens met veel ruimte. De jaren '80 geeft een bonte verzameling trucks weer en nu komen ook de door ondergetekende aan de auteur geleverde plaatjes in beeld. Tenslotte komen de vrachtwagens uit de jaren '90 aan bod. Voor de echte kermisliefhebber is hoofdstuk 10 erg aardig, de exploitanten komen in beeld en de diverse attracties, zoals de Cake Walk, de Enterprise en vele andere, mij persoonlijk misselijkmakende draai- en zweefmolens

Kermistransport is een alleraardigst boekwerk geworden. Naast de vele honderden foto's waar de vrachtwagenliefhebber zijn vingers bij aflikt gaat auteur ook royaal in op zaken rondom het transport. Veel fotomateriaal van volgwagens, woonwagens, woontrailers, kassawagens en zelfs miniaturen komen in het boek aan bod. Leuk zijn ook de ter illustratie aangebrachte toegangsmunten van de vele exploitanten.

Binnen de kermiswereld wordt ronduit positief gereageerd op de komst van het nieuwe (foto)boek. Er wordt zelfs nu al reikhalzend uitgekeken naar een eventueel deel 2, hoewel dit nog welk even op zich zal laten wachten gezien het vele werkt dat het samenstellen van een dergelijk boek vergt. Verschillende exploitanten(families) hebben spontaan hun medewerking verleend met het verstrekken van historisch materiaal uit de familiearchieven. Hieraan wordt in het boek dan ook met trots aandacht besteed bijvoorbeeld middels een zo compleet mogelijk overzicht van al het wagenmateriaal en de bijbehorende attractie(s) over een bepaalde periode. Toch is het boek niet alleen voor de kermisexploitanten bestemd ook bij de kermis (transport)liefhebbers, de oldtimervrachtwagen fanaten en de kermis) chauffeurs mag dit exemplaar natuurlijk niet in de verzameling ontbreken.

Ruurd Berendes
Boekrecensies


De antieke Lunapark Cake Walk van de familie Reemerop de kermis van Drunen, waar de presentatie van het boek plaatsvond op 07-06-2014. Foto: Ruurd Berendes


Auteur Marcel van der Sluis bedankt het publiekvoor hun aanwezigheid bij de presentatie van zijn kermisboek.
Foto: Ruurd Berendes

naar boven