Titel: Geroeste trucks en bussen
Auteur: Marcel van der Sluis
ISBN: 978-90-6013-121-3
Uitgeverij: De Alk B.V.  ©2015 - www.alk.nl
Omvang: 160 pagina's, A4 formaat, paperback gebonden
Illustraties: vele honderden meest in kleur

Op zaterdag 18 april 2015 verscheen het tweede boek geschreven door Marcel van der Sluis, deze keer met als onderwerp geroeste trucks en bussen. Van de Alk was Martijn Schuyt aanwezig. De presentatie vond plaats op een locatie in het Westland waar een particulier in een grote loods naast zijn huis een privécollectie voertuigen herbergt. Het was fantastisch om urenlang rond te lopen tussen Dafs, Leylands, Scania's, Volvo's en andere merken waar we het bestaan niet meer van wisten zoals Thames Trader en Diamond. Maar ook reclameborden, emblemen, grills, bezinepompen en modelauto's waren ons deel. Hierna werd het boek gepresenteerd en werden diverse medewerkers aan het boek, waaronder ondergetekende in het zonnetje gezet.

Dan nu het boek geroeste trucks en bussen. Het is een onderwerp dat voor veel liefhebbers van oude auto's, vrachtauto's en bussen tot de verbeelding spreekt. Het is echter ook meteen een gevoel dat moeilijk tot uitdrukking kan worden gebracht. Het gevoel dat je overmeestert als je over een sloperij loopt waar honderden vrachtauto's en bussen staan, vaak met het logo van de laatste eigenaar nog op de bak, met vele duizenden kilometers achter de rug, soms totaal opgereden, soms uitgebrand of in de kreukels waarbij je je afvraagt wat er is gebeurd, en of het goed is afgelopen met de chauffeur.

De geur van oud metaal, olie, diesel en rubber. Ogenschijnlijk willekeurig door elkaar gekwakte, afgedankte wegreuzen, autobussen die 1000-en passagiers veilig van A naar B hebben gebracht, soms nog een tweede leven als racewagencarrier, motorhome, camper of snackbar. Vele jaren geschiedenis met net zoveel verhalen, tenminste als de voertuigen konden praten. Sommige trekken een smoel/grill of ze willen zeggen: haal me hier weg en restaureer me. En dat gebeurt gelukkig ook af en toe nog wel eens. Tegelijkertijd overvalt je een gevoel van rust als je over zo'n sloperij loopt. De wereld is hier stil komen te staan. Veel voertuigen staan er al vele jaren en zijn gedeeltelijk teruggenomen door de natuur. Soms groeit er een boom of struik door het wrak en af en toe heeft een bijenkolonie of vogelechtpaar bezit van een voertuig genomen en zich er definitief gevestigd. Van dit soort locaties zijn er niet veel meer over door de milieuregels, en de slopers zitten niet echt op de hobbyisten te wachten wegens het feit dat er nog wel eens een embleem of ander onderdeel wordt meegenomen onder de jas. En zijn ze aan het slopen, dan loop je alleen nog maar in de weg. Of klim je op een roestbak en zakt door een vloer.

In de jaren 60, 70 en 80 was het allemaal nog veel gemoedelijker. Uw recensent ging dan naar ome Dirk de Ridder in Soest met een gebraden kip of flesje wijn onder de jas. Na deze comestibles te hebben afgegeven in het kantoortje stond de poort wijd open voor een dagje sloperij afstruinen, en al gauw ontdekte je door de bomen een oude Volvo Zabo van Tensen die daar al zo lang stond dat er twee volledige bomen vanuit de vloerluiken door de dakluiken weer naar buiten gingen. Gelukkig hebben meerdere fotografen dit soort bezoeken afgelegd langs de vele sloperijen die Nederland toen nog rijk was. Inmiddels zijn er nog maar een paar over.

Met de collectie van deze fotografen kon Marcel aan de slag om zijn eigen collectie, die startte in oktober 1986 op een trucksloperij in Tilburg met een Daf A1600 te completeren tot een zeer leesbaar boek. Na een korte inleiding maken we een reis door het land waarbij we een aantal sloperijen aandoen waar heel wat moois te zien is. Bedford, Daf, Thames Trader, M.A.N., Leyland, ze komen allemaal voorbij. Hierna worden twee sloperijen expliciet bezocht, waaronder het eerder genoemde de Ridder in Soest. Dirk was 82 toen het bedrijf, dat ook wel als openluchtmuseum bekend stond, werd geruimd. Dit speelde zich af in 2005-2006. Hierna een aanbod van vele kleurenfoto's waarbij goed te zien is hoe de natuur langzaam de voertuigen weer terugneemt. En vervolgens een hoofdstuk waarin we zien dat ook trucks worden gered van de sloop en in nieuwstaat weer op de weg verschijnen.

Naast het plaatsen van vele honderden foto's, die het verhaal eigenlijk al vertellen heeft Marcel de hebbelijke gewoonte iets extra's te doen voor de lezer. Zo staan er in het boek ook afbeeldingen van folders, reclame-uitingen en brochures van de betreffende voertuigen. Het spreekt vanzelf dat ik dit boek weer van harte aanbeveel bij de bezoekers van onze website, want al bent u geen fanatiek vrachtwagenspotter, dit boek is ook erg aangenaam door te bladeren om de indrukken goed op u in te laten werken. Hulde aan de auteur.

Op deze foto rechts de auteur, Marcel van der Sluis. Het meisje is de dochter van goede vrienden die de boeken mocht uitdelen.
Links op de foto Atze Lubach Koers, de presentator van deze middag en een goede vriend van de auteur.
De man in het midden op deze foto, met het muisgrijze haar, is Ruurd Berendes, de schrijver van deze recensie.