Auteur: Raymond Beekman
ISBN: 978 90 5994 196 0
Uitgeverij: Aprilis bv  ©2008
Omvang: 156 pagina's, 22x22cm, gebonden
Illustraties: 250 foto's in kleur
Prijs: € 24,90

Bij uitgeverij Aprilis is een boek verschenen over de vrachtwagens van het Nederlandse fabrikaat FTF, een minder bekend merk vrachtwagen in Nederland, dat vooral naamsbekendheid heeft gekregen door het zwaar vervoer. Na ooit in Hilversum te zijn begonnen als aanhangwagenbouwer bestond FTF (Floor) in de periode dat men zelf vrachtwagens bouwde uit twee bedrijven: Wijchen bouwde de vrachtwagens en Nijkerk was het servicepunt. Het was een idee van de inmiddels overleden Jan Dirk Floor, algemeen directeur van FTF om in 1965 zelf vrachtwagens te gaan bouwen. In 1991 verliet de laatste zwaartransporttrekker de fabriek. De productie van de gewone FTF's liep nog door tot 1995. Nadat FTF zijn eerste vrachtwagen had tentoongesteld tijdens de bedrijfsautorai in 1966 in Amsterdam kwam de vraag van diverse transportondernemingen of Floor een vrachtwagen kon bouwen om zware ladingen te vervoeren. Dit kwam voort uit het feit dat dit door de Nederlandse vrachtautofabrikanten werd nagelaten.

FTF had al jarenlange ervaring met het bouwen en assembleren van Mack vrachtwagens, en zo kwam het plan uiteindelijk op de tekentafel en werd als eerste een opdracht binnengehaald van de firma Stoof uit Breda. Het boek verhaalt uitgebreid over de ontwikkelingen die zich dan in hoog tempo opvolgen. Na 1970 melden zich steeds meer bedrijven die belangstelling hadden voor een of meer FTF- zwaartransporttrekkers. Uit het boek blijkt ook dat FTF zeer veel modellen en uitvoeringen kon leveren. De klant was koning en met alle wensen kon rekening worden gehouden.

Auteur Raymond Beekman schreef al eerder een boek over dit Nederlandse, legendarische vrachtwagenmerk, maar besloot een tweede deel uit te brengen over juist dat zwaar vervoer. Raymond heeft zelf gewerkt bij FTF, wat stond voor Floor Truck trailer Fabriek en zag regelmatig de voertuigen van bedrijven als van Baarsen, Zwagerman, Van der Helm, Van der Meijden, Hak, B.Q., de Ruyter en Van der Vlist voorbijkomen. Hij werd gegrepen door het merk. Meestal waren de FTF's beladen met zware kranen waaronder veel rupskranen. Een FTF met een dieplader, een zware vracht, veel meesturende assen en uiteraard het oorverdovende lawaai van de Detroit dieselmotor spraken hierbij tot de verbeelding. Auteur kreeg veel hulp bij het samenstellen van het boek. Allereerst van Ben Verbeten, jarenlang ontwerper, tekenaar en constructeur van de vele FTF-vrachtwagens. Ook andere medewerkers van Floor deden een duit in het zakje: Rob Aardewijn uit Huizen die veel FTF-s fotografeerde.

Resultaat is een meer dan aardig boekwerk waarin het merk FTF volledig tot zijn recht komt. Naast de vele tientallen foto's van FTF-s in allerlei uitvoeringen bevat het boek ook bouwtekeningen, zelfs van constructies die niet verder zijn gekomen dan de tekentafel, afbeeldingen uit reclamefolders, en ook het leveringsprogramma. Achterin het boek typenummers, en afkortingen, tekeningen van niet gerealiseerde trucks, miniatuurmodellen en FTF-attributen zoals een bodywarmer en een Detroit-embleem. Kortom: voor de vrachtwagenliefhebber weer een uitgelezen kans de collectie uit te breiden.