Auteur: Frits van Someren
ISBN: 90 5994 058 X
Uitgeverij: Aprilis bv ©2004
Omvang: 144 pagina's, 22x22 cm, gebonden
Illustraties: 250 foto's in zwart-wit
Prijs: € 24,50

Carel Godin de Beaufort noteert in 1962 en 1963 als eerste Nederlandse autocoureur punten voor het wereldkampioenschap Formule 1. Carel is een innemende gedreven sportman, een beetje excentriek, die met zijn gewicht van 118 kg en een lengte van bijna twee meter net in de Porsche past, een van de gangbare raceauto's uit die tijd. Noodgedwongen racet hij op zijn sokken. Hij was de laatste van de gentlemanrijders die de Formule 1 wereld zo kleurrijk hebben gemaakt. Het is 40 jaar geleden dat Carel tijdens een training op de Nurburgring voor de Grote Prijs van Duitsland crasht en nog maar dertig jaar oud overlijdt aan zijn verwondingen.

Een boek als dit komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Auteur van Someren startte de biografie met kennis Ger den Hartog die in het begin van de zestiger jaren racemonteur was.

In de oude jaargangen van Autovisie maakte de auteur voor het eerst kennis met de coureur. Daarnaast kreeg hij hulp van tal van mensen bij het maken van deze biografie. Een waardevolle bijdrage kwam van de zus van de coureur, die openhartig vertelde over haar broer, en vele aanvullingen leverde uit het familiearchief. Uit het bijna onuitputtelijke archief van Gijs van Beusekom werd bijzonder fotomateriaal verkregen alsmede een aantal waardevolle tips en fotomateriaal. Ook Porsche-kenner Wilfried Geerts zond fraai materiaal uit zijn collectie.

De auteur roemt ook het enthousiasme en zorgvuldigheid van het uitgeversechtpaar Kitty en Thijs Uijthoven die een extra stimulans gaven voor de uitgave van het boek. De vele illustraties en gegevens rondom zijn levensverhaal zijn voor de liefhebber van deze tak van autosport een waardevolle documentatie en een bijdrage aan de geschiedschrijving van de autosport. Voor deze doelgroep is het boek dan ook een aanrader.