Auteur: Rob Dragt
ISBN: 978 90 5994 147 2
Uitgeverij: Aprilis B.V. ©2007
Omvang: 192 pagina's, 22x28 cm, gebonden
Illustraties: meer dan 100 foto's in kleur
Prijs: € 34,50

Uitgeverij Aprilis is zeer actief in het uitbrengen van boeken met als onderwerp het vervoer over weg, water en spoor. De afgelopen jaren zijn vele boeiende boekwerken verschenen waaronder een serie over Daf Trucks vanaf de zevenstreper, Renault en onlangs de bussen van Schutte Zwolle. In deze serie kan weer een boek in de analen worden bijgeschreven, namelijk de uitgave over 5-assers en andere voertuigen zoals kippers, mixers en ander speciaal-transportmateriaal op meer dan 5 assen. Hierbij moeten we denken aan zware mobiele telekranen met hefvermogens tot 700 ton en verplaatsingen van complete fabriekinstallaties op SPMT's met honderden wielen. Ook speciale bergingsvoertuigen en grote bergingsoperaties waarbij gebruik wordt gemaakt van zware mobiele telescoopkranen en zwaar en uitzonderlijk transport van grondverzetmateriaal en ondeelbare lading komen in dit boek aan bod, en leveren vaal spectaculaire plaatjes op, vooral in het laatste hoofdstuk.

Rob Dragt heeft er een hele klus aan gehad om dit boek met veel uiteenlopende onderwerpen samen te stellen. Hij werd hierbij gesteund door medewerking van bedrijven, planners, chauffeurs en fabrikanten. Ook deed hij een beroep op collega verzamelaars die uit hun collectie de nodige technische gegevens wisten op te diepen.

Het boek geeft een kijkje in de wereld van speciale voertuigen en uitzonderlijke transporten, een bedrijfstak waar Nederlandse innovaties en technische oplossingen ons land op een leidinggevende positie in de transportwereld hebben gebracht.

Het boek begint met de geschiedenis van Ginaf Trucks, een truckbedrijf actief vanaf 1933. Hierna is het de beurt aan Terberg, vooral bekend om zijn speciale trucks voor grondverzet en bouwtransport. Terberg startte in 1869 reeds met een eenvoudige smederij en is in 2007 uitgegroeid tot een truckbouwer die nauw samenwerkt met Volvo. In de volgende hoofdstukken dan trucks van diverse merken waarbij we kippers, betonmixers, trekkers en betonpompen de revue zien passeren. Ook zijn er hoofdstukken over bergingsvoertuigen, mobiele kramen en speciaal transport. De bergingssector is een bedrijfstak die vaak onbekend is bij het brede publiek. Soms worden bergingswerkzaamheden vermeld in de media of haalt een foto van een bergingsoperatie de voorpagina van een landelijk dagblad. Het hoofdstuk hierover in het boek toont ons veel spectaculair fotowerk van verongelukte combinaties die door bergingswerkers vakkundig worden veilig gesteld.

Het boek wordt dan afgesloten zoals gezegd met spectaculair fotomateriaal over de Self Propellerd Modular Transporters op honderden aslijnen. De combinatie van onderwerpen met meer dan 100 afbeeldingen in full color maken five on the road een uniek boek over speciale voertuigen en uitzonderlijk vervoer. Een boek waar elke zichzelf respecterende vrachtwagenliefhebber van zal smullen. Te koop of te bestellen in de boekhandel en uiteraard via Aprilis.