ISBN: 978 90 77502 59 4
Uitgeverij: Daf Oldtimer Truck Club
Omvang: 270 pagina's, A4 formaat, harde kaft
Illustraties: ruim 1000 foto’s - o.a. uit archief DAF Eindhoven
Prijs: € 33,00 excl verzendkosten
(bestellen via: redactie@daftruck.nl)

In 1993 werd de Daf Oldtimer Truck Club opgericht. De club had in korte tijd al zo'n 75 donateurs. Sinds 1995 zijn ze erkend door DAF en mogen ze gebruik maken van het geveerde wiel. De club bestaat inmiddels 14 jaar en heeft 150 donateurs. In eigen beheer wordt een clubblad, de koppeling uitgegeven en hebben ze een eigen website, www.daftruck.nl.
Het was al geruime tijd de wens van bestuur en leden van de Daf Oldtimer Truck Club om een beeld te krijgen van DAF trucks die in Nederland nog aanwezig zijn en welke trucks zijn gerestaureerd en door hun eigenaren worden vertroeteld. In Nederland rijden nog vele historische trucks: Kikkerdafs, DO's, 2600en, 2800en, allemaal voertuigen die destijds hun tijd ver vooruit waren en die nu gekoesterd worden door onder andere leden van de club. Maar ook bedrijven die de trucks nog dagelijks gebruiken! In het boek zouden de trucks moeten komen van de leden van de club, maar ook was het de bedoeling dat de donateurs en andere DAF-liefhebbers medegenoot werden van wat er in ons land aan DAF trucks bewaard is gebleven. En dan praten we over de voertuigen gebouwd tussen 1950 en 1970.

Samensteller van het boek Wim van den Brink ging aan de slag en deed oproepen binnen de eigen club maar ook in bladen als Transmobiel, hetgeen hem veel verhalen en foto's opleverde. Dit was in eerste instantie niet genoeg maar daarna begonnen er ook inzendingen binnen te stromen van buiten de stichting en via oproepen op Internet. Voldoende om een boek te gaan samenstellen. Resultaat is het boek DAF trucks als erfgoed, wat inmiddels is verschenen en verkrijgbaar via de club.

Voor de DAF-liefhebber is het boek een must, dat moet gezegd. Hoewel de bijgeleverde teksten hier en daar wat rammelen is het geboden fotomateriaal zeker de moeite waard. Het boek begint met een hoofdstuk over de geschiedenis van Daf, en vervolgens de clubvoertuigen. Maar dan gaat het los en worden vele honderden afbeeldingen getoond van DAFS in alle soorten en uitvoeringen. Nostalgische foto's uit binnen- en buitenland waarbij ook de opschriften van de oude vrachtwagens zeer tot de verbeelding spreken. Leuk zijn de korte verhaaltjes over het restaureren van de trucks. Vaak hebben de verhalen dezelfde insteek: iemand wil graag een bepaald type DAF en struint hiervoor sloperijen, Internet en Marktplaats af. Meestal wordt het gewenste voertuig wel gevonden, maar in erbarmelijke staat, waarbij veel cruciale onderdelen ontbreken. Het is leuk te lezen hoe vindingrijk de nieuwe eigenaren zijn om aan onderdelen te komen waarna een prachtige oldtimer aan het erfgoed kan worden toegevoegd. Maar dan zijn er al heel wat uurtjes van vloeken, tieren, puzzelen en zweten aan voorafgegaan.

Het boek biedt ook afbeeldingen van oude advertenties, oude straatbeelden, truckverzamelingen zoals van van Vliet in Den Hoorn, Frederiks uit Nijmegen en Arie Spaansen, het verbouwen van oude brandweerauto's tot camper, beelden van evenementen, miniaturen, en sloperijen. Achterin het boek een zeer bruikbare tabel van uitgegeven kentekens in Nederland, en vervolgens een opsomming van nog bestaande DAFS in Nederland.

Kortom: een boek dat in geen enkele boekenkast van de DAF-liefhebber mag ontbreken. Al bladerend door het boek besef je je wat een werk de eigenaren moeten hebben gehad om hun, veelal als wrak aangeschafte voertuig te restaureren. Het boek is dan ook het beeld van hun gezamenlijke inspanning met het boek als eindresultaat. Om een indruk te geven wat er zoal in het boek staat hierna een aantal foto's. Vanwege copyright van het boek zijn deze alle gemaakt door Ruurd Berendes en staan overigens niet in het boek. Maar wel soortgelijke foto's.

Daf verhuiswagen, Leiderdorp. 14-04-1982

Daf pekelwagen, gemeemte Rijswijk. 16-11-1982

Daf pekelwagen (sloop), gemeente Rijswijk. 29-08-1983