DAF Torpedofront-trucks

Dertig jaar stoere neuzen 1957 - 1986

Titel: DAF Torpedofront-Trucks
Auteur: Hans Stoovelaar
ISBN: 978-90-6013-367-5
Uitgeverij: De Alk bv, verschenen okt. 2011 - www.alk.nl
Omvang: 184 pagina's, 22x28 cm, gebonden
Illustraties: ongeveer 300 foto's waarvan de helft in kleur
Prijs: € 29,50

Net als uw recensent deed Hans Stoovelaar jaren zaken met uitgeverij Aprilis, en bracht onder hun vlag een aantal boeken uit over de verschillende typen DAF vrachtwagens. Tot Aprilis failliet ging en de Alk de taken voorspoedig overnam. Al snel verscheen van Hans Stoovelaar het boek over de DAF YP 408 en tijdgenoten. Hoewel hij inmiddels ook al boeken had uitgegeven over de 6- en 7-strepers van DAF, de DAF 2600 en 2000 DO ontbrak tot op heden de torpedo. Met het verschijnen van bovengenoemde uitgave is aan dat verlangen nu ook voldaan. Tijdens het evenement 80 jaar DAF in Eindhoven lag het boek dan ook te stralen in de verkoopstand.

Een boek van Hans Stoovelaar voldoet altijd aan de hoge verwachtingen die de bus- en vrachtwagenliefhebber nu eenmaal koestert. Hans heeft een enorme kennis van het onderwerp en weet zich in zijn voorbereidende werkzaamheden gesteund door medewerking van o.a. het DAF-museum, DAF-trucks, en veel fotografen die hun foto's welwillend in bruikleen geven. Ook uw recensent behoort tot deze lieden, en ook van hem zijn foto's terug te vinden in het boek.


In 1957 lanceerde DAF een nieuwe serie trucks met torpedofront, eerst zonder cabine en vanaf 1958 met cabine. In 1957 toonde DAF op stand 51 van de RAI voor het eerst het nieuwe torpedofront chassis. Een torpedofront is een bepaalde vorm van de voorkant van een vrachtwagen, waarbij de cabine een soort neus heeft. Bestel- of vrachtwagens met een torpedofront hebben voor de cabine een motorkap waaronder de motor gehuisvest is. Dit in tegenstelling tot een frontstuurmodel, waarbij de motor onder de cabine gehuisvest is, en de voorkant van de cabine helemaal vlak is. De Amerikaans aandoende torpedo's met hun panoramische voorruit waren geliefd, vooral bij de eigen vervoerders. In 1973, na een kortstondige vrijage met International, ontstond de N 2500 torpedofrontserie, die niet aansloeg. De N 2800-torpedo's uit 1980 waren wel een groot succes, sterke trucks die vooral in Afrika en het Midden-Oosten goed voldeden. Nadat Jan de Rooy in 1982 met 'De Neus' de rally Parijs-Dakar won, werd de N 2800 ook in Nederland een gewilde zware truck.

Tegenwoordig zijn de frontstuurmodellen standaard omdat ze efficiënter met de beschikbare ruimte omspringen. Doordat de lengte van een trekker-opleggercombinatie in Europa wettelijk maximaal 16,50 meter mag zijn, waarbij de afstand van de kingpin tot de achterzijde van het voertuig niet meer mag zijn dan 12,00 meter. Met een trekker met een torpedofront wordt de trekker-opleggercombinatie te lang. Daardoor is de torpedo dus tegenwoordig vaak economisch niet verantwoord. Overigens word hij in Amerika nog wel veel gebruikt.

In dit boek wordt de historie verteld van dertig jaar stoere neuzen. Van de oertorpedo's zijn er circa 8000 geproduceerd, van de N 2500 slechts 8 en van de N 2800-serie circa 800. Zowel de lezer die geïnteresseerd zijn in vooral plaatjes van oude vrachtwagens als de in de techniek geïnteresseerde DAF-kenner wordt met dit boek bediend. Het boek is geïllustreerd met prachtige zwart-wit en kleurenopnamen maar gaat ook diep in op de techniek achter het ontwerp. De eerstgenoemde lezer zal daarom hier en daar tekst overslaan en zich verdiepen in het fotomateriaal en onderschriften. Naast de vele afbeeldingen is het boek ook weer rijkelijk voorzien van oude advertenties, tabellen en technische opsommingen. Kortom: om je verzameling DAF-boeken te completeren mag dit exemplaar zeker niet ontbreken in de boekenkast. Tot slot nog wat foto's van de torpedofront-Daf uit eigen keuken.

Ruurd Berendes
Boekrecensies


Daf bij het consultatieburo in Den Haag 1968


Daf op de Neherkade in Den Haag 26-06-1982


Daf bovenleidingwagen GVB Arnhem, 08-09-1985


Deze Daf was van de Klok, 20-02-1986


Deze Daf werd aangetroffen in Pijnacker, 10-07-1986


Daf in Monster, 13-09-1986


Daf in Barneveld, 15-04-1994


Een Daf bij een oldtimer evenement in Hillegom, 13-04-2003


DAF met oplegger in Eindhoven bij het Daf museum, 01-10-2011


DAF met busoplegger in Eindhoven bij het Daf museum, 01-10-2011

Naar boven