Titel: Daf kantelcabines
Auteur: Hans Stoovelaar
ISBN: 9789060133774
Uitgeverij: De Alk B.V (verschenen 24-10-2012) - www.alk.nl
Omvang: 184 pagina's, A-4 formaat, harde kaft
Illustraties: ± 300 in kleur en enkele in zwart-wit

Op de RAI-1970 introduceerde DAF een volkomen nieuwe serie bedrijfswagens met kantelcabine, in 1975 gevolgd door de Club van 4-serie. Echter door de lancering door DAF in 1974 van de zware F 2800-serie, als opvolger van de befaamde 2600-serie, is de Eerste generatie kantelcabines en de Club van 4 publicitair altijd wat onderbelicht gebleven. Volkomen onterecht, want er waren duizenden tevreden gebruikers. De trucks waren de werkpaarden in de distributie. Ook werden er vele honderden vuilniswagens en brandweerauto's geleverd. Uitblinkers waren de 6x6-typen en de 4-assers. En ze bleven heel lang in productie, de laatste typen rolden pas in 1992 van de band.

In dit boek een overzicht van alle uitvoeringen van de Eerste generatie en van de Club van 4. Het boek begint met de introductie van de KC op de RAI in 1970, en illustreert dat met een aantal mooie reclame-advertenties van DAF. Vervolgens gaat het boek chronologisch in op de verschijningsvormen van de DAF KC zoals de vuilniswagens, grondverzet, bestelwagens, wegsleepdiensten en tot slot de Parijs-Dakar-rally in 1981. Uiteraard levert dit weer een keur van mooie foto's op, die Stoovelaar met hulp van vele fotografen heeft weten te bemachtigen.

Veel logo's van bedrijven als Hak groente, Beckers, de Graaf Spakenburg, Grolsch en Coberco alsmede verdwenen vervoerders zoals van Gend en Loos passeren de revue en doen oude tijden herleven.

Vervolgens neemt Hans ons mee voor een reis door de provincies wat ook weer veel fraaie plaatjes oplevert. Ook maakt hij nog even een sprongetje naar het buitenland en zien we onze vertrouwde DAFS in landen als België, Suriname en Afrika.
Ook komen nog een aantal specials aan bod zoals brandweerauto's, kermisauto's, militaire voertuigen en takel- en bergingsvoertuigen. De rubriek oud ijzer krijgt helaas maar een klein plekje in het boek met drie foto's, want juist de voertuigen die op een sloperij belanden en langzaam weer een worden met de natuur spreken vaak het meest tot de verbeelding. Iedere hobbyist die wel eens wat tijd heeft doorgebracht op sloperijen als Leeman in Made en de Ridder in Soest herkent de euforie die zich meester maakt van de fotograaf die in een berg oud roest, vaak doorklieft door een boom, een voormalige vrachtwagen herkent.
Ook het hoofdstuk modelauto's komt er bekaaid van af met slechts 4 afbeeldingen van modellen van de KC. En daar is merendeel dan nog gefabriceerd door particulieren. Lion Toys in Nistelrode heeft reeds in 1970 modellen uitgebracht van de kantelcabine. Later verschenen er meerdere uitvoeringen, en door gebruik te maken van een losse huif konden veel adverteerders een eigen model laten fabriceren.

Neemt niet weg dat het nu verschenen boek weer een parel in de reeks DAF-boeken is geworden, waar Stoovelaar trots op mag zijn. En natuurlijk is dit boek weer een must voor de DAF-liefhebber die met deze uitgave weer een exemplaar kan toevoegen aan de reeks DAF-boeken. In 1998 verscheen het eerste boek van Hans Stoovelaar. Inmiddels is dit al weer het 9e boek in de serie over DAFS en zijn er al 5 van de 9 titels uit de reeks uitverkocht.