DAF 2000 DO-serie

Titel: DAF 2000 DO-serie
Auteur: Hans Stoovelaar
ISBN: 978 90 6013 344 6
Uitgeverij: De Alk B.V  ©2013 - www.alk.nl
Omvang: 192 pagina's, 22x28 cm, harde kaft
Illustraties: ca 300, waarvan enkele tientallen in kleur
Prijs: € 29,50

Acht jaar geleden, in 2005, verscheen bij de toenmalige, inmiddels ter ziele gegane uitgeverij Aprilis van auteur Hans Stoovelaar het boek DAF 2000 DO - de eerste zware DAF-trucks (deel 3 in de serie). Het boek telde 176 pagina's waarvan 16 in kleur. Inmiddels zijn er meerdere kleurenfoto's boven water gekomen en ook worden er de laatste jaren seriematig modelauto's gemaakt. Reden genoeg om het boek opnieuw uit te geven, deze keer via uitgeverij de Alk, gedeeltelijk herzien, met 16 kleurenpagina's extra en meer dan 50 nieuwe foto's. Wij hebben destijds een recensie geplaatst op onze site in deze rubriek waarnaar wij gemakshalve verwijzen.

In 1957 lanceerde DAF een serie zware DAF-trucks, de DAF 2000 DO-serie, die 23 jaar in productie zou blijven en bedoeld was voor het internationale transport. De DAF 2000 DO was uitgerust met een zware 11,1 liter Leyland-dieselmotor van 165 pk, een motor die DAF later in licentie ging bouwen. Een tweede generatie van de 2000 DO-serie verscheen in 1964 en een derde generatie met een volledig nieuwe cabine in 1966. Tot 1980 bleef voor export de roemruchte ATE 2400 DK in productie.


In de jaren zestig kwamen nieuwe vormen van goederentransport op: kangoeroevervoer, vervoer met ferryschepen en containers. Hierbij werd de DAF 2000 DO-serie ingezet en ook daarvan wordt verslag gedaan in deze uitgave. Uiteraard bevat het boek ook een schematisch overzicht van de DAF 2000 DO-serie, compleet met tekeningen en tabellen.

Publicitair is de 2000 DO-serie altijd een beetje onderbelicht gebleven, wat werd veroorzaakt door het verschijnen van de DAF-variomatic personenauto in 1958 en de zwaarste DAF-truck, de 2600 in 1962. Hans Stoovelaar heeft dit willen goedmaken met dit boek waarin de 2000 DO die bij velen warme herinneringen heeft achtergelaten, recht wordt gedaan. En Hans is hier wonderwel in geslaagd. Het boek leest prettig en is voorzien van vele foto's, waarbij in vergelijking met de eerste uitgave 16 pagina's in kleur zijn toegevoegd.

Na een inleiding over de introductie van de 2000 DO op de IAA te Frankfurt, een technische verhandeling over de voertuigen en modellen en de prijzen maken we een reis door de tijd en bekijken van jaar tot jaar de ontwikkelingen rondom de DAF, soms onherkenbaar verbouwd door de eigenaar, zoals een verhuiswagen van Demets uit Brussel die lijkt samengesteld uit een buschassis en een 2000 DO 1e generatie.
Vervolgens gaan we op reis door Nederland en krijgen per provincie een beeld van de daar destijds rijdende 2000-en. We zien hierbij een keur aan voertuigen.

Uiteraard wordt er ook aandacht besteed aan de kermiswagens, bergingsvoertuigen, militair materieel en miniatuur-vrachtwagens van het type DO 2000. Ook het oud ijzer ontbreekt weer niet en we zien weer DAF's die zijn teruggegeven aan de natuur. Het boek besluit met een productieoverzicht, productiejaren, modellen, standaard- en exportuitvoeringen en een nawoord. Mocht u het boek nog niet hebben gekocht in 2005, dan is dit uw kans dit fraaie boekwerk aan te schaffen.

Dit boek is deel 10 in de serie DAF-monografieën; andere titels in deze serie zijn:
deel 1 - DAF 2600
deel 2 - DAF 7-strepers
deel 3 - DAF 2000 DO
deel 4 - DAF-aanhangwagenfabriek
deel 5 - De Dikke DAF-familie
deel 6 - DAF 6-strepers en opvolgers
deel 7 - DAF YP 408 en tijdgenoten
deel 8 - DAF torpedofront-trucks
deel 9 - DAF-kantelcabines

Andere delen in voorbereiding

Ruurd Berendes
TBoekrecensies