Titel: 80 jaar Daf historie
Auteur: Leon Zijlmans
ISBN: 978 90 5994 188 5
Uitgeverij: Aprilis  ©2007
Omvang: 192 pagina's, 22x28 cm, gebonden
Illustraties: meer dan 220 foto's, merendeels in kleur

Er is de laatste tijd, en dat is niet in het minst te danken aan uitgeverij Aprilis, zoveel verschenen over het merk DAF dat je je zou afvragen wat een nieuw boek nog zou kunnen bijdragen aan de rijke collectie boeken die ons inmiddels over het Nederlandse merk ten deel is gevallen. Niets is echter minder waar. In samenwerking met de Vereniging Documentatie Prentbriefkaarten heeft samensteller van het boek, Leon Zijlmans een schitterend naslagwerk geproduceerd met een zo compleet mogelijk overzicht van het merk DAF aan de hand van de door de fabriek en/ of dealers uitgegeven reclame-prentbriefkaarten en ander reclamedrukwerk. Het boek is samengesteld uit het rijke archief van de auteur, aangevuld met materiaal uit de collectie van een aantal bevriende verzamelaars van autoprentbriefkaarten in Nederland, waaronder Jan Bakker en Maurits van Veen. Ook Daf Trucks, het Dafmuseum en het archief van de N.C.A.D.

In tien hoofdstukken wordt de geschiedenis van dit grootste Nederlandse automerk beknopt beschreven. Voor de afbeeldingen die het belangrijkste bestanddeel van dit boek vormen is vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van origineel fabrieksmaterieel.

De auteur vond het van belang om de afgebeelde prenten zo goed mogelijk te dateren. Dat was bij de prentbriefkaarten weer gemakkelijker dan de ongedateerde Daf- fabriekskaarten. Bij de prentbriefkaarten was de datum postmerk van de postzegel vaak een goede aanwijzing en ook kon aan de hand van leesbare kentekens op de plaatjes een indicatie worden gegeven.

Om u een idee te geven wat er zoal in dit boek te zien is besluiten we deze recensie met een aantal afbeeldingen uit het archief van uw recensent.

Het spreekt vanzelf dat wij u dit heerlijke nostalgische boek, dat naast een groot aantal herinneringen ook een compleet beeld geeft van het productieprogramma van Daf door de jaren heen van harte aanbevelen! Ondanks de luxe vormgeving, veel afbeeldingen in kleur en formaat toch nog onder de 30 euro gebleven.

TBoekrecensies