Auteur: Frans X.A. Schmiermann
ISBN: 90 5994 056 3
Uitgeverij: Aprilis B.V.  ©2006
Omvang: 188 pagina's, 22,5 x 28,6 cm, gebonden
Illustraties: ruim 100 foto's in zwart/wit
Prijs: € 29,50

Op zaterdag 9 december waren wij uitgenodigd door uitgeverij Aprilis om de presentatie van de nieuwe uitgave 'Daf aanhangwagenfabriek met de subtitel: 'van voortrekker tot bijwagen' bij te wonen in het DAF-museum te Eindhoven, de meest uitgelezen plek voor een dergelijke presentatie. Auteur van het boek, de reeds de 80 gepasseerde Frans X.A. Schmiermann was aanwezig en hield met krachtige stem een toespraak voor het aanwezige publiek, waaronder veel oudgedienden van DAF.

Schmiermann is bijna 40 jaar in verschillende functies bij DAF werkzaam geweest en heeft enkele jaren als vrijwilliger in het DAF- museumarchief studie gemaakt van de bedrijfshistorie. Hij is de enige overlevende die DAF 1 heeft meegemaakt en uit eigen herinneringen kan putten om te komen tot de geschiedschrijving zoals deze nu met dit boek tot stand is gekomen. Ook was aanwezig Hans Stoovelaar, auteur van een aantal DAF-boeken die in het voorjaar van 2007 zal komen met zijn nieuwste uitgave 'De dikke Daf familie'. Wij danken Aprilis voor de invitatie die wij erg op prijs hebben gesteld.

De aanhangwagenfabriek is het bedrijf waarmee de van Doorne's de grondslag hebben gelegd voor hun DAF automobielindustrie. Het bedrijf kwam even in de belangstelling tot de aanhangwagenproductie werd gestopt en het bedrijf overging in 'DAF-Special Products'. De geschiedenis ervan is nog niet eerder geheel onderzocht en vastgelegd. Dit boek over de aanhangwagenfabriek is daarmee een bijdrage aan de bedrijfsgeschiedenis van DAF.
Er wordt veel aandacht besteed aan de jaren 1940 tot 1980. De bedrijfshistorie komt ter sprake, inclusief die van de Spaanse vestiging DAF-SAE van 1960 tot 1979. Daarnaast worden de verschillende constructies behandeld die zijn ontwikkeld gedurende het hele bestaan. Schiermann kwam er achter dat de vrijwilligers van het DAF-museum over het algemeen weinig kennis hebben over de aanhangers van DAF. Logisch, want de productie van aanhangers was al 10 jaar gestopt toen deze mensen destijds bij DAF in dienst kwamen. Ook de publicaties van boeken over DAF betroffen voornamelijk de trekkers en motorvoertuigen omdat dit nu eenmaal meer leeft bij de mensen dan de wat saai aandoende opleggers.

Toch is het boek absoluut niet saai geworden. Naast de vele tientallen foto's in het boek, overigens alle in zwart-wit, van aanhangers zijn ook ontzettend veel motortrekkers afgebeeld, waaronder een aantal autobussen wat onze doelgroep zeer zal aanspreken.
Aprilis heeft veel werk gehad om de manuscripten van auteur te bewerken tot een leesbaar geheel. Hierin zijn ze m.i. uitstekend geslaagd. Hoewel het boek niet pretendeert compleet te zijn, wat dan ook een schier onmogelijke opgave zou zijn, is het een zeer gevarieerd geheel geworden. Naast de vele foto's van voertuigen en aanhangers staat het boek ook vol met oude prijslijsten, overzichtstekeningen, productieprogramma's, en fabrieksfoto's.

Bij het doorbladeren van het Aanhangwagenfabriek boek kwamen wij overigens een fout tegen. Op bladzijde 72 staat een foto van een DAF trolleybus. Het onderschrift van deze foto is onjuist. De foto is van het prototype van de bus. Hij heeft inderdaad in Groningen gereden, maar dan wel op proef. Hij kon hier direct rijden op de vooroorlogse trolleylijn 2. De GTG bestelde naar aanleiding van dit prototype inderdaad 8 (en niet 9) exemplaren (de 117 - 124) bij Verheul met een ietwat gewijzigde carrosserie.Na enige tijd ging de bus naar Arnhem. Ook daar volgde een bestelling bij Verheul. (De 101 ev.) Het prototype ging terug naar Verheul, waar hij werd opgeslagen voor eventuele volgende steden die belangstelling in de trolleybus zouden hebben. Toen na enige tijd bleek dat dit ijdele hoop was werd de bus omgebouwd tot dieselbus en verkocht aan Nefkens in Amersfoort. Daar kwam hij in 1952 in dienst onder nummer 15 en werd in 1961 afgevoerd.

Al met al een naslagwerk dat in geen enkele boekenkast van DAF-liefhebbers mag ontbreken. Om u alvast een voorproefje te geven hierna enkele foto's van DAF-aanhangers, alle gemaakt door uw recensent Ruurd Berendes.

De auteur van het boek
Boekpresentatie door de auteur in het Daf-museum in Eindhoven, 09-12-2006.

Brandweer-infowagen, Poeldijk 31-03-1985.

Groene kruis babybus, Den Haag 08-04-1986.
Van Raymond le Blanc kregen wij over de foto nog de volgende aavullende gegevens. Zijn vader,Jacques W. le Blanc, heeft deze bus tot de laatste dag altijd gereden. Iedereen binnen het Groene Kruis kende hem destijds. Zo ook vele buurtbewoners op verschillende vaste standplaatsen. Raymond mocht als klein jongetje ook vaak mee tijdens de schoolvakanties. Hij deed dan de klep omlaag, plaatste de hekken en legde de loopplanken aan. Ook hielp hij met de kinderwagens. Zijn vader riep dan welke moeder er naar buiten kwam nadat ze met haar baby klaar was, en dan pakte Raymond de bijbehorende kinderwagen en reed die omhoog tot voor de ingang van de bus.

Tankwagen knac rijschool, 25-09-1985.