Auteur: Hans Stoovelaar
ISBN: 90 5994 003 2
Uitgeverij: Aprilis bv  ©2003
Omvang: 168 pagina's, 22x28 cm, gebonden
Illustraties: ca 250 foto's
Prijs: € 29,50 (uitverkocht)

Na het uitkomen van het boek DAF 2600 brengt uitgeverij Aprilis uit Zaltbommel in het jaar, waarin het 75-jarig bestaan van DAF wordt gevierd, het tweede boek uit over Daf-vrachtwagens, in dit geval de eerste frontstuurtrucks vanaf 1949 en gebouwd tot 1955. In 1950 opende DAF een nieuwe fabriek voor de fabricage van vrachtwagens. In oktober 1950 rolde al de 1000e truck van de band, de 10.000e al in mei 1955. De DAF was bijzonder populair in binnen- en buitenland, en werd geïntroduceerd op Le Salon te Brussel en de RAI.

Het door Aprilis uitgegeven boek is werkelijk een must voor alle liefhebbers van vrachtauto's en van DAF in het bijzonder. De auteur kreeg voor het samenstellen van het boek medewerking van o.a. DAF-trucks te Eindhoven, het DAF-museum te Eindhoven, en actieve leden van de DAF oldtimer truck-club. Overgenomen werden een aantal artikelen uit de DAF-bode, het Schakeltje en het DAF-blad.

Het boek start met de voorlopers van de 7-streper, waarbij diverse prototypen aan bod komen. Ook zien we de militaire uitvoeringen A30 en YT 1527 en volgen we de export naar Europese landen als België, Dene-marken, Griekenland en zelfs Turkije. Verschepingen waren er naar Nieuw Guinea, Brazilië, Chili en vele andere verre bestemmingen. Wat het boek zo leuk maakt zijn de vele afbeeldingen van advertenties uit de 50-er jaren voor de DAF, waarvan een aantal in kleur. Vele afbeeldingen zijn er van de DAF-trucks in allerlei uitvoeringen voor o.a Philips, Simon de Wit, Victoria, Bata, P.E.H. en Peijennburg koek. We zien ze als kipper, huifwagen, trekker met oplegger, autobus, veewagen, brandweerauto en ga zo maar door. Ook de technische gegevens van alle typen motoren ontbreken niet in dit zeer complete boek. Zelfs een kentekenoverzicht is bijgevoegd! Bijzonder interessant is het verslag van de restauratie van een DAF-wrak tot glimmende oldtimer. Ook zijn de museum-trucks in Nederland niet vergeten. Het boek besluit met een aantal foto's van oud roest op sloperijen, waarna je het boek met een zucht naar nostalgie sluit. Wat een geluk dat er lieden zijn die dit soort trucks voor het nageslacht heeft bewaard, vaak na moeizame restauratieprojecten.

Ik heb dit boek met plezier en bewondering voor zoveel details en fotomateriaal gelezen, en beveel het u dan ook van harte aan.